Saturday

26 Nov

10:00

#EduHack - lösningar för användarnas verklighet


Hackathon

FOOD:
Yes

LEVEL:
Intermediate

Vad händer i klassrummet - egentligen?

Vi behöver förstå människorna vi bygger för innan vi bygger för dem! Utbudet är enormt av communityappar, managementverktyg, plattformar, läromedelsföretag och så vidare, för att förbättra lärandesituationen och lärandet för både lärare och elever.

Men är dessa lösningar eller tjänster skapade för den verklighet som lärarna och elever möter dagligen? Eller är det vad vi tror att de behöver? Med andra ord, vi behöver lyssna på och engagera oss tillsammans med människorna det berör, som ligger i framkant och vill förbättra skolan. Människorna som faktiskt ska och kan få saker att hända.

Därför bjuder vi in DIG - lärare, elev, aktivist, evangelist för att gemensamt se på vad som verkligen kan fungera för att förbättra villkoren för lärande i skolan.

Ett hackathon för skapande

Genom ett dygnslångt hackathon kommer vi den 17 november - under 6 timmar - tillsammans att designa och skapa konkreta lösningar på de problem vi tidigare identifierat.

Agendan för dagen

Introduktion

Hack-processen

Introduktion av problemformuleringar (briefs) från tidigare EduHack workshops (SETT syd, Foo Café, mm), samt eventuellt nya som deltagarna vill fokusera på.

Brief 1: Hur kan vi skapa en plattform som tillåter ständig förändring, en plats att prova nya sätt av lärande?

Brief 2: Hur kan vi skapa en plats för lugn och ro, nöje och jobb, en plats for introspektion?

Brief 3: Hur kan vi skapa en mötesplats där vi kan se och lära. Möta människor utanför vårt eget område?

Brief 4: Vi lär oss överallt, på bussen, vid matbordet, på väg till X. Hur kan vi skapa en digital plats för mobilt lärande?

Efter diskussionerna av briefs och format team går vi vidare med Idéprocess, Koncept & prototyp som hjälp med ert hackande.

Vi använder olika verktyg för att snabba på hackprocessen, ledarskap, och pedagogisk expertis.

Bakgrund

#Eduhackledarna för det här eventet är hackathonspecialisten Niklas Höglund från Mo2, tankeledare Cathrin Frisemo från CreativtFri och frilansande specialpedagog Susse Tinz.

#EduHack är en del i DigiTechStuff-projektet. Vårt syfte och vision är att koppla ihop tekniska och analoga lösningar in real life. Med andra ord: teknik är endast värt så mycket som människor kan tillämpa och använda den till.



Tags coding design education hackathon user experience

Platinum Partners

Capish100px

Premium Partners

Verisure100 Netset100px Qlik100px Axis100px Neo4j 100px Cenito100px Mediaevolution100px Ecraft100px Tretton37px100 Combitech100px Playtech100px Webstep100pxnew Securelink100px

Partners

Simplyawe100px Crosstech100px Empear100px Oneagency100px Tieto100pxnew Vergic100px Handelsbanken100px Lytics100px Softhouse100px Thirdbase100px Purplescout100px Apsis100px U blox100px Lundalogik100px 24hr100px Schneider100px Yrkesorange100px Experis100px Oddhill100px Se 100px Hotnew100px Tedkomp100px Stratiteq100pxbl Hero gaming logo web partner 100 Seavus web partner 100 Frontiot100px Af100px Ifacts logo partner 100px Resursbank 100px Falconio100px Pinmeto100px Additude100px Bimobject100px Stickybit100px Terranet100px Humanit100px
Sign in