Tuesday

17 May

09:00

Kravhantering


Lean Tribe Gathering

FOOD:
Yes

LEVEL:
Intermediate

Lean Tribe

Den 17:e maj är det dags för en ny gathering i Malmö. Huvudtema denna gång kommer att vara: Krav!

Feedbacken från LTG #34 var slående, det är kravhantering som de flesta vill höra mer om just nu!

Vi önskar få in förslag på personer som kan tänka sig berätta hur man i just ert företag jobbar med krav. Hur och/eller var hittar ni nya idéer? Hur jobbar ni med dom för att det ska bli tydligare under utvecklingen? Hur ser ni till att produkterna/tjänsterna blir vad era användare vill ha? Eller har ni tom utvecklat saker ni tänkte att någon skulle vara intresserad av men inte fick det gensvaret ni förväntade er? Blev ni kloka på vad ni missade eller hur ni borde jobbat annorlunda för att inte gå vilse? Detta är några av de frågorna som vi skulle vilja ha in förslag på lämpliga talare. Borde du själv, eller känner du någon annan som borde berätta om sina kraverfarenheter, Maila speakers@leantribe.org

Agenda

09.00 – 10.30

· Agenda presenteras inom kort

10.30 – 12.00

· Kaffe och open space planering

· Open space session 1

· Open space session 2

12.00 - 13.00 Gemensam lunchmacka för dom som vill stanna och snacka..

Talare

Erik Starck arbetar med att hjälpa etablerade företag bli mer framåtlutade genom att lära från eller närma sig startup-världen.

Om presentationen

”Utan tvivel är man inte klok” sade en vis man (Tage Danielsson, faktiskt). Så är det även inom mjukvaruutveckling. Ordet ”krav” säger dock något annat. Ett krav kommer från en person som vet hur saker borde vara. Det är ett ord som inte döljer något tvivel. Men om någon ger dig ett krav borde den naturliga följdfrågan alltid vara ”varför?”. Istället för ”krav” borde vi prata om nivå av osäkerhet. De allra flesta krav är blott antaganden och borde formuleras som hypoteser som ska valideras. Vi måste som utvecklare börja utforska, inte bara utföra.

Antonia Mariassy

With a background in architecture and product design, Antonia moved to Sweden from the U.S. in 2009 with the hope of diving into a career in Scandinavian furniture design. After a series of internships with Malmö design companies, she found herself drawn to the digital design world, taking on tasks of copywriting, graphic design and project management. For the past 4 years, she has worked as Product Owner at Mobenga AB – a sportsbook betting solutions provider for web & native applications. Her focus has been on establishing and maintaining a good working partnership with client Ladbrokes (1 556 989 mobile users in the last 30 days) to establish obtainable goals, clear requirements, and creative solutions to evolve their product.

About the presentation

The presentation will be a case study of the Ladbrokes project at Mobenga. The cooperation is international and includes a variety of team member roles including Business Analysts, Project Managers, UX Designers, Graphic Designers, Developers and Testers. The project works in an agile way to evolve requirements during the analysis process through brainstorming, wireframing, designing, and acceptance criteria/scenario writing. Examples of the evolution of a feature’s requirements as well as pros and cons of the process will be presented and discussed.

Christian Westergren, född 1978, har lång erfarenhet som mjukvaruprojektledare på Tactel, Sony Mobile, Sony och nu närmast på det nystartade bolaget Anima. Under sin karriär har han arbetat i allt från organisationer som är stolta över sin vattenfallsmodell till team som försöker anpassa sig till agila värderingar.

Om presentationen

"Den okände produktägarens grav"

Jag skulle vilja berätta om min erfarenhet som mjukvaruprojektledare på små och stora bolag som försök(t)(er) införa agil utveckling och vilka modeller som använts. Jag tänker mig orera kring personegenskaper som fungerat väl/mindre väl samt hur man kan "underifrån" arbeta runt avsaknad av god produktledning genom personligt ledarskap (som sw-pm).

Per Davidsson har en bakgrund som utvecklare, scrum master och teknisk projektledare, och arbetar sedan 2014 som system-ingenjör på Verisure Innovation där han driver arbete med krav och design för olika projekt.

Verisure Innovation är en av Sveriges främsta R&D-enheter inom Smarta hem-lösningar. Där skapas och utvecklas tjänster och produkter för hemlarm och hem-automation, som är tillgängliga för kunder i norra Europa.

Om presentationen

När en grupp människor skall utföra en uppgift är det viktigt att man är överens om vad kraven är. Hur involverar man stakeholders och projekt-deltagare i detta arbete, och hur ser man till att alla förstår och är överens om kraven/målen?

Detta blixttal handlar om hur Verisure Innovation jobbar med krav i sina projekt och hur förståelsen för kraven/målen leder till mer lyckade projekt.

Presentationen tar avstamp i ett av av Verisures produkt-projekt, där en luftvärme-pump skulle integreras i Verisures hem-automations-lösning, och där luftvärme-pumpens fjärrkontroll var en del av kravens källa.



Tags agile lean product owner requirements stakeholders

Platinum Partners

Capish100px

Premium Partners

Verisure100 Netset100px Qlik100px Axis100px Neo4j 100px Mediaevolution100px Tretton37px100 Combitech100px Webstep100pxnew Playtechbgt100px Securelink100px Connectitude100px

Partners

Simplyawe100px Crosstech100px Empear100px Oneagency100px Tieto100pxnew Vergic100px Handelsbanken100px Lytics100px Softhouse100px Thirdbase100px Purplescout100px Apsis100px U blox100px 24hr100px Schneider100px Yrkesorange100px Oddhill100px Se 100px Hotnew100px Tedkomp100px Stratiteq100pxbl Hero gaming logo web partner 100 Seavus web partner 100 Frontiot100px Lundalogik100px Ifacts logo partner 100px Resursbank 100px Falconio100px Pinmeto100px Additude100px Bimobject100px Stickybit100px Terranet100px Humanit100px
Sign in