Tuesday

01 Mar

09:00

Hårdvara och mjukvara - ett följsamt par eller antagonister?


Lean Tribe Gathering

FOOD:
Yes

LEVEL:
Intermediate


Lean Tribe

Alla som har jobbat inom företag eller projekt där hårdvara varit en viktig grund för att sätta ihop produkter tillsammans med mjukvara, vet hur komplext och svårhanterligt det kan bli i slutändan. På denna Lean Tribe vill vi dela erfarenheter där man lyckats bra med detta eller där allting slutat i total katastrof!

Agenda

09.00 – 10.30

· Intro LTG Anders Sixtensson

· Keynote Magnus Andersson

Kunskapsspridning och om att bygga en kultur som sätter lärande i fokus

· Mikael Reinholdson

Effektivt utveckla och lansera produkter som innefattar både mjukvara och hårdvara

· Ulf Asklund

Hur man i ett PLM system kan få spårbarnet även på mjukvara

· Magnus Karlberg

Internet of Things och digitalisering i samhället

· Johan Hoberg

Komplexiteten i testarbetet när både hårdvara och mjukvara

10.30 – 12.00

· Kaffe och open space planering

· Open space session 1

· Open space session 2

12.00 - 13.00 Gemensam lunchmacka för dom som vill stanna och snacka..

Talare

Magnus Andersson är Team Coach och föreläsare och driver företaget IDEATE. Han har ett uppdrag som Agile Coach på King, där han arbetar för att förbättra samarbete och kommunikation i teamen. Efter att ha arbetat på företag som Ericsson, TAT, BlackBerry och ustwo, tänker han att vi oftast inte behöver bättre processer eller bättre styrning, utan bättre relationer och bättre kultur.

Magnus kommer som keynote speaker prata om kunskapsspridning och om att bygga en kultur som sätter lärande i fokus.

Mikael Reinholdsson, Softhouse - arbetar som scrum master och har mer än 15 års erfarenhet av att planera och exekvera små projekt och stora produktprogram som innefattat utveckling av ASIC's, hårdvara och mjukvara. Med genomtänkta val av organisation, metoder, verktyg och teknologi så kan man utföra många av utvecklingsaktiviteterna parallelt och lansera sin produkt med hög kvalité strax efter att hårdvaran är färdig att skeppas. För produkter så är ju tidig lansering viktig eftersom pengarna normalt kommer i samband med att man börjar sälja sin produkt vilket ofta också drar fördel av tidig lansering av ny teknik.

Just nu arbetar Mikael som scrum master för mjukvaran i ett litet agilt produktprojekt och kommer dela med sig av sina erfarenheter och vad man bör tänka på för att effektivt utveckla och lansera produkter som innefattar både mjukvara och hårdvara.

Ulf Asklund, Datavetenskap, LTH – arbetar som lektor, men kommer idag fokusera på sina erfarenheter från 9 år på Sony Mobile där han bl a ansvarade för en ”Configuration Management Standard” för produktinformation.

Blixttal

Ulf kommer berätta sin erfarenhet om hur man i ett PLM system kan få spårbarnet även på mjukvara. Traditionellt så är det primärt hårdvara som utgör den BOM (Bill of Material) som skapas i ett PLM system, bl a för att driva rätt material och använda rätt parter i produktionen. Men att veta vilken mjukvara som som finns i produkten kan ju också vara bra…

Magnus Karlberg är försäljningschef på Modcam, ett ungt företag som utvecklat en innovativ computer vision lösning som används för att analysera kundflöden i butiker och byggnader men samtidigt värnar om människors integritet. Magnus har tidigare jobbat 15 år på Ericsson varav 8 år som chef för organisationer inom hårdvaruinköp, produktledning och produktmarknadsförings.

Blixttal

Produkter och tjänster som består av både hårdvara och mjukvara ökar med ökat fokus på Internet of Things och digitalisering i samhället. Samtidigt ser många företag utmaningar i de långa ledtider som hårdvaruutveckling ofta innebär. Med en produkt och tjänst som består av en liten uppkopplad sensor och avancerade algoritmer och molnlösningar i mjukvara är Modcam ett bra exempel på start-up företag som satsat på att utveckla egen hårdvara och Magnus kommer att prata om aspekter och fördelar runt detta.

Johan Hoberg, King – arbetar som testledare och har jobbat med test i olika roller i mer än 10 år. Han har spenderat en stor del av sin karriär på Sony Mobile inom produkttest, där fokus har legat på felen som kan uppkomma när en färdigtestad mjukvara integreras med en färdigtestad hårdvara.

Blixttal

Johan kommer att dela med sig av sina erfarenheter om komplexiteten i testarbetet när både hårdvara och mjukvara är involverade, med fokus på mobiltelefoner och mobilspel.

Event sponsor

Softhouse



Tags hardware iot lean mobile scrum software development

Platinum Partners

Capish100px

Premium Partners

Neo4j 100px Mediaevolution100px Webstep100pxnew Playtechbgt100px Netset100px Combitech100px Axis100px Verisure100 Tretton37px100 Qlik100px Connectitude100px Securelink100px Omegapoint100px

Partners

Oneagency100px Tieto100pxnew Vergic100px Handelsbanken100px Thirdbase100px Purplescout100px U blox100px Yrkesorange100px Oddhill100px Se 100px Tedkomp100px Stratiteq100pxbl Hero gaming logo web partner 100 Crosstech100px Hotnew100px Frontiot100px Empear100px Lundalogik100px Servicewell100px 24hr100px Lytics100px Softhouse100px Schneider100px Ifacts logo partner 100px Resursbank 100px Pinmeto100px Stickybit100px Terranet100px Humanit100px Bimobject100px Additude100px Essiq100px Falconio100px Aveva 100x50 Seavus web partner 100
Sign in